Sunday, July 13, 2008

Sabtu Gerimis Senja di Puncak Sepanggar

Masa itu umpama cerita yang selalu terkait dalam mengungkai segala kepastian kejujuran . Aku seawal pagi balik dari berjogging terus saja ke pasar untuk membeli pisang dan singgah sebentar di Kedai untuk mendapatkan Bread Gardenia . Syukurlah semuanya ada , kembali saja di rumah aku terus untuk memberitahu ibu aku sudah balik dan aku pun bersarapan ditemani Faiz , Nurul dan Ibu .
Pada setiap hujung minggu yang lapang aku akan menghabiskan masa menyiapkan kerja pejabat via my lovely laptop , laporan sales mingguan , menyelia Projek Amal Jariah di zonku .Dan yang best sangat ialah boleh tidur lebih dan banyak masa untuk membaca . Tapi pada hari itu aku merasa semacam tidak selesa , seperti saja aku tercari-cari akan ketidakselesaan itu , tapi apa dan mana !
Aku baru teringat , pada malam semalamnya aku lewat tidur untuk mencuba semacam mana mengadakan Blog . Selalunya aku hanya membaca saja blog teman-teman dan waktu ini terfikir pula mahu mencubanya walaupun tidak selengkap mana , pada permulaan memang payah . Tapi aku cuba juga , menurut seorang rakan sebelum itu ada berchatting dengannya , mula-mula tak lengkap tapi bila sudah banyak bahan dan cerita akan lengkaplah !
Sedar tak sedar hari itu aku habiskan masa hingga masa lunch pun lupa . Letih pun mula mengundang aku untuk rehat . Tidur hingga lewat pukul 3 petang , menyebabkan aku serba salah kerana masa bagiku satu kepastian dan kejujuran . Astagfirullah! aku ada janji petang itu dan perlu bertolak awal dari rumah dan masa 2 jam adalah mesti tiba di destinasi yang aku maksudkan .
Sepanjang dalam perjalanan ke destinasi itu , banyak tanda tanya yang berlegar diminda dari lagu Afgan hingga Christian Bautista dimainkan , namun masih juga keruan . Alhamdulillah! , aku tiba di Puncak Sepanggar 20 minit awal dari masa yang dijanjikan . Waktu itu aku diam dan melihat kebesaran tuhan . Angin sayup diiringi gerimis hujan , dan terus menikmati lagu Christian Bautista - Everything I do & The Way U Look at Me ....
Masa itu aku telah habiskan didalam keretaku , aku amat teruja hari itu sekawan burung menghiasi langit kebiruan yang berlabuh untuk menanti senja dan malam . Ku merasakannya seakan nature di kelilingku menemani aku . Aku berfikir lagi dan cuba mengingati kiranya aku pernah berada dalam suasana itu , namun aku belum pernah ,belum punya dan belum berada dalam situasi indah itu . Cuma aku pernah dan lokasi itu adalah destinasi yang kerap aku kunjungi sejak menamatkan persekolahan menengah lagi .Banyak kenangan indah yang dilakar dan diceritakan di Puncak Sepanggar itu , namun satu peristiwa yang belum pernah aku rasai , aku disapa bebayang senja dan sentuhan angin yang mesra, aku terpersona .
Kenangan di Puncak Sepanggar akan sentiasa dan selalu mengamit hari-hari indah ku . Percayalah , gerimis senja adalah embun di pagi hari dan jangan lupa akan bunga semalu merah jambu bunganya , hijau gagah daunnya disentuh malu ....

1 comment:

Rush Murad said...

Welcome to the blogging world!!! semoga terus dan terus menulis....
u suka membaca, suka travel... pasti banyak yang boleh ditulis di sini.... will always come visit ur blog... gud luck!